Skuteczność coachingu potwierdzona badaniami
Czy coaching jest skuteczny? Realizowany w odpowiedni sposób przez doświadczonego coacha, zdecydowanie tak! Według badań przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers, klienci coachingu wykazali między innymi pozytywną zmianę w obszarach:
- pewność siebie (80%)
- związki (73%)
- kompetencje komunikacyjne (72%)
- kompetencje interpersonalne (71%)
- wydajność w pracy (70%)
- równowaga życia zawodowego i osobistego (67%)
- zdrowie, dobre samopoczucie (63%)
- rozwój życia zawodowego, nowe możliwości zawodowe (62%)
- organizacja życia osobistego (61%)
- zarządzanie firmą (61%)
- zarządzanie czasem (57%)
- efektywność zespołów (51%)
Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
- czym jest coaching?
- czy coaching jest skuteczny?
- jakie cechy posiada dobry coach?
- co mówią badania naukowe w kwestii efektywności coachingu?
- czym różni się coaching od psychoterapii?
- kiedy coaching nie działa?
Co to jest coaching i jaka jest rola coacha?
Coaching jest procesem rozwoju personalnego z wykorzystaniem metod z dziedziny psychologii, służącym osiąganiu celów i poprawy efektywności wykonywanych działań. Może dotyczyć rozwoju osobistego, np. w życiu prywatnym (life coaching) lub zawodowym (business coaching).
Ważną cechą tego procesu jest wsparcie działań przez coacha, którego rolą jest między innymi motywowanie, edukowanie, pomoc w spojrzeniu na zagadnienia z nowej perspektywy, wzmocnienie poczucia pewności siebie oraz udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
Dobry coach ułatwia odnalezienie odpowiedniej drogi do założonego celu, sprzyja wychodzeniu ze strefy komfortu, pozwala uniknąć lub wyjść z pułapek zastawianych przez psychikę osoby pragnącej dokonać ważnych zmian w swoim życiu. Jak wynika z badań, coaching wykazuje dużo większą skuteczność niż szkolenia rozwojowe, gdyż efektywniej utrwala właściwe wzorce zachowań w ramach kolejnych sesji. W przypadku szkoleń praca indywidualna jest znacznie ograniczona w czasie (brak kontynuacji praktyki i informacji zwrotnej po zakończeniu szkolenia).
Cechy skutecznego coacha
Zatem jaki powinien być skuteczny coach i jakie powinien posiadać cechy i umiejętności?
- umie stworzyć właściwą i sprzyjającą atmosferę do zmian pożądanych przez klienta
- umie zbudować odpowiednie relacje z klientem i budzi zaufanie wobec siebie
- tworzy niezbędną przestrzeń dla klienta, unikając podsuwania gotowych rozwiązań i doradzania
- unika działań, które nie motywują lub wręcz zniechęcają i hamują rozwój, takich jak: ocenianie, krytykowanie, negatywny feed-back
- jako specjalista rozwoju jest świadomy procesu zmian jaki zachodzi u osoby korzystającej ze wsparcia
- posiada odpowiednie kompetencje poświadczone certyfikatem wydanym np. przez ICF (International Coach Federation), ICC (International Coaching Community), PSC (Polskie Stowarzyszenie Coachingu), lub inne stowarzyszenie coachów
- posiada rozległą wiedzę z obszaru psychologii dzięki czemu doskonale rozumie zachodzące procesy i reakcje
- zna i umie stosować w trakcie sesji techniki i narzędzia (zobacz: pytania w modelu GROW, technika Disney’a, coachingowe koło życia)
- słuchanie jest dla niego ważniejsze niż mówienie
- posiada praktyczne doświadczenie w pracy z klientem
- korzysta z superwizji (sesje prowadzone przez innych coachów)
- specjalizuje się w określonym rodzaju coachingu (np. life coaching, business coaching, executive coaching)
- dba, aby temat / cel sesji z coachem został precyzyjnie i właściwie określony – jednoznaczne zdefiniowanie celów które chcesz osiągnąć
- posiada pozytywne opinie klientów potwierdzające doświadczenie
Skuteczność coachingu w świetle badań naukowych
Przydatność i efektywność sesji coachingowych zostały potwierdzone w wielu badaniach. Poniżej kilka wybranych przykładów.
Badanie „Porównywanie skuteczności coachingu indywidualnego, samokształcenia i szkolenia grupowego: dlaczego przywództwo jest ważne?” przeprowadzone na Uniwersytecie w Salzburgu (Austria)
Przeanalizowano względną skuteczność coachingu w porównaniu z innymi technikami. Badania nie tylko pokazują, że coaching i szkolenia skutecznie poprawiają wyniki firmy lub organizacji, ale także wzmacniają korzystne efekty dla klientów. Wykazano również, że transakcyjne i transformacyjne zachowania przywódcze wpływają na postrzeganie i motywację klientów.
Ponadto wyniki wskazały, że coaching indywidualny i trening grupowy skutecznie zmniejszały prokrastynację (zwlekanie z podejmowaniem działań) i ułatwiały osiągnie zakładanych celów. Trening indywidualny zapewnił wysoki poziom satysfakcji i był lepszy w pomaganiu uczestnikom w osiąganiu ich celów, podczas gdy trening grupowy skutecznie promował zdobycie odpowiedniej wiedzy.
Źródło informacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4853380/
Badanie „Coaching jako interwencja rozwojowa w organizacjach: przegląd skuteczności i mechanizmów leżących u jego podstaw” przeprowadzone przez University College London, Wielka Brytania oraz Norwegian Business School, Oslo, Norwegia.
Główne ustalenia pokazują, że coaching jest skutecznym narzędziem, które przynosi korzyści organizacjom, a szereg podstawowych aspektów przyczynia się do tej skuteczności. Badanie wykazało wzrost wielu wyników indywidualnych dzięki zastosowaniu coachingowi, w szczególności poczucie dobrostanu, wzrost satysfakcji z kariery, poprawa osiągania celów.
Źródło informacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4945054/
Badanie „Efektywność coachingu w miejscu pracy”, Rebecca J. Jones, Stephen A. Woods Ph.D, and Yves R. F. Guillaume Ph.D.
Metaanaliza istniejących badań dotyczących efektywności coachingu w miejscu pracy, gdy coach był z zewnątrz organizacji lub wewnętrzny, z wykluczeniem zależności podwładny-przełożony. Analizy wykazały, że miał pozytywne skutki na ogólne wyniki organizacji. Zbadano między innymi wpływ na efektywność procesu takich czynników jak: wykorzystanie informacji zwrotnej z wielu źródeł, rodzaj coacha (zewnętrzny lub wewnętrzny), formy coachingu (bezpośredni lub online), długość trwania coachingu. Ustalono między innymi:
- znaczny wpływ rodzaju coacha – większy wpływ miał trener wewnętrzny niż z zewnątrz
- brak wpływu formy sesji (bezpośredni twarzą w twarz, zdalny online) na efektywność
- brak wpływu czasu trwania
Zidentyfikowane w analizie pozytywne efekty wskazują użyteczność coachingu w organizacjach.
Źródło informacji: http://epubs.surrey.ac.uk/808527/9/The%20Effectiveness%20of%20Workplace%20Coaching.pdf
Korzyści z coachingu
Badania przeprowadzone w 2009 roku przez firmę A Better Perspective dla grupy 339 osób korzystających z usług coacha, wskazały następujące korzyści:
- poprawa w wydajności osobistej i realizacji celów (84%)
- podniesienie otwartości na rozwój osobisty i uczenie się (60%)
- pomoc w znalezieniu rozwiązania dla poszczególnych sytuacji zawodowych (58%)
- wzmocnienie poczucia odpowiedzialności (52%)
- rozwój samoświadomości (42%)
- wzmocnienie pożądanych umiejętności i zachowań (38%)
- lepsze rozumienie roli i celów (37%)
- korekta zachowań i wyjaśnienie trudności (33%)
Według tego samego badania główne korzyści dla organizacji to:
- pełne wykorzystywanie indywidualnego potencjału osoby (79%)
- wzmocnienie osobistego zaangażowania we własny rozwój (69%)
- wzrost wydajności organizacji (69%)
- podniesienie zdolności uczenia się oraz wiedzy (63%)
- wzrost motywacji pracowników (57%)
- ułatwienie przyswojenia nowych stylów zarządzania i kultury organizacji (39%)
- wzmocnienie relacji między ludźmi/oddziałami (35%)
Coaching a psychoterapia
Zarówno coaching jak i psychoterapia służą pomocy w poprawie jakości życia klienta i czerpią z wiedzy obszaru psychologii. Podstawowa różnica między psychoterapią i coachingiem dotyczy zasięgu czasowego.
Psychoterapia obejmuje życie przeszłe klienta w celu dotarcia do przyczyn problemów, natomiast coaching skupia się na chwili obecnej i przyszłości. W coachingu przyjmuje się założenie, że klient nie jest zaburzony i posiada zasoby niezbędne do dokonania zmiany. Rolą coacha jest pomoc w dotarciu do tych zasobów i wsparcie w ramach transformacji życia.
Psychoterapeuta w trakcie terapii może sięgać, w uzasadnionych przypadkach, do wybranych narzędzi stosowanych w coachingu, co według mojego doświadczenia przynosi zaskakująco pozytywne rezultaty.
Kiedy trening coachingowy nie daje efektów?
Sesje coachingowe mogę nie być efektywne jeśli:
- są prowadzone przez osobę z wiedzą jedynie teoretyczną bez praktyki i superwizji ze strony bardziej doświadczonych coachów
- nie udało się zbudować relacji między coachem a osobą korzystającą z coachingu
- klient nie jest gotowy na zmiany i sabotuje proces transformacji
- coach za dużo mówi np. pouczając i wygłaszając tezy, zamiast uważnie słuchać klienta
- coach próbuje rozwiązać problemy za klienta podsuwając gotowe pomysły
- nieprawidłowo określono temat sesji coachingowych i celów klienta
Coaching dostarcza niezwykle skutecznych narzędzi i technik wspierających rozwój osobisty. W przeciwieństwie do psychoterapii skupia się na teraźniejszości i przyszłości abstrahując od przeszłości. Jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych i innych krajach rozwiniętych. Ze względu na potencjalne korzyści, coraz chętniej korzystają z niego osoby indywidualne oraz firmy również w Polsce.
Z mojej praktyki wynika, że naprawdę warto korzystać z tej metody w procesie dokonywania zmian w życiu osobistym i zawodowym klientów. Stanowi również wartościowe uzupełnienie psychoterapii w mojej praktyce.
Zapraszam do współpracy, jeśli zainteresował Ciebie ten artykuł. Sprawdź również informacje o coachingu online przez Skype oraz informacje o sesjach coachingowych w Szczecinie.
Anna Dobosz
Coach ACC (Associate Certyfied Coach) ICF (International Coach Federation), terapeuta, psycholog, psychotraumatolog