Metoda Walta Disneya – Technika generowania i oceny pomysłów
Metoda Walta Disneya jest narzędziem stosowanym do oceny realności projektów i przedsięwzięć zarówno biznesowych jak i prywatnych. Wcielając się kolejno w rolę marzyciela, realisty i krytyka możemy spojrzeć na nasze zamierzenia z różnych perspektyw. Ze względu na swoją prostotę i skuteczność metoda ta jest często stosowana również w coachingu.
Na czym polega technika Walta Disneya?
Metoda Walta Disneya umożliwia podjęcie decyzji o realizacji lub zaniechaniu realizacji rozważanego projektu lub przedsięwzięcia biorąc pod uwagę argumenty za i przeciw widziane z różnych perspektyw. W celu zachowania obiektywizmu przy podejmowaniu decyzji argumenty za i przeciw przedstawiane są przez osoby wcielające się w trzy role:
- marzyciela – odpowiedzialnego za wizję i kreatywne pomysły
- realisty – odpowiedzialnego za rzeczową ocenę realności pomysłu
- krytyka – odpowiedzialnego za identyfikację ryzyk i ustalenie słabych stron projektu
ZOBACZ: Technika uwalniania – jak radzić sobie z emocjami?
Analiza zagadnienia z perspektywy trzech ról (marzyciela, realisty i krytyka) zapewnia obiektywizm w badaniu argumentów oraz równowagę dzięki której osoba lub zespół podejmujący decyzję nie będzie na projekt patrzeć zbyt optymistycznie lub pesymistycznie. Technika Walta Disneya sprawdza się najlepiej w odniesieniu do projektów kreatywnych w których wizja wydaje się na pierwszy rzut oka zbyt odważna, zbyt innowacyjna lub niemożliwa do zrealizowania. Metoda ta może być stosowana w organizacjach, firmach, grupach roboczych, ale również w prywatnych planach. Jest również metodą często stosowana w coachingu.
Przeczytaj również o technice koło życia stosowanej w coachingu oraz silnych pytaniach coachingowych w modelu GROW.
Jak stosować to narzędzie?
Strategia Walta Disneya wymaga do oceny pomysłu spojrzenia z trzech perspektyw. Wskazane jest, aby w rolę marzyciela, realisty i krytyka wcielały się różne osoby. Technikę można również stosować samodzielnie. W tym przypadku należy szczególnie zadbać o maksymalne identyfikowanie się z odgrywaną w danym momencie rolą. Można to zrobić wykorzystując znane między innymi z NLP zakotwiczenie. W tym celu należy przypomnieć sobie sytuacje w których emocjonalnie znajdowaliśmy się w stanach najbardziej zbliżonych do odgrywanych ról.
Zatem wcielając się w rolę marzyciela możemy przypomnieć sobie chwile w których byliśmy pozytywnie nastawieni, cechował nas optymizm, wszystko wydawało się proste i dostępne na wyciągnięcie ręki. Odgrywając rolę realisty przypomnijmy sobie sytuacje w których potrafiliśmy zachować trzeźwy umysł i rzeczowo podejść do oceny sytuacji. Przywołajmy wspomnienia chwil, gdy z powodzeniem coś planowaliśmy. Z kolei jako krytyk przywołajmy stan w którym w przeszłości potrafiliśmy krytycznie ocenić sytuację wykazując istotne zagrożenia i wady analizowanego planu. Przywołując właściwe stany emocjonalne będziemy mogli adekwatnie do odgrywanej roli ocenić pomysł lub plan.
Coaching kariery – odkryj klucz do lepszej pracy!
Jeśli są takie możliwości, to dla wzmocnienia odgrywanej roli oraz mentalnego i emocjonalnego odseparowania, każda z ról może przedstawiać swój punkt widzenia w różnych pomieszczeniach, tak jak robił to Walt Disney. Jak możesz się domyślać, pokój marzyciela może być kolorowy, przestronny i dobrze oświetlony. Z drugiej strony pokojem krytyka lub realisty może być zwykłe pomieszczenie biurowe w szarej tonacji. Odgrywając role samodzielnie, jeśli nie możemy skorzystać z różnych pomieszczeń, możemy za każdym razem siadać na innym krześle lub zajmować różne miejsca (np. stawać w innej części pomieszczenia).
W przypadku wcielania się w role różnych osób warto zadbać, aby dla każdej roli dobrać osobę, która w sposób naturalny przejawia pożądane cechy.
Metoda Disneya – Krok 1: Marzyciel
Jako pierwszy do pracy przystępuje marzyciel przedstawiając pomysł, wizję i jak najwięcej kreatywnych rozwiązań. Ważne, aby nie ograniczać się i myśleć tylko w kategoriach możliwości. Nie należy skupiać się na ograniczeniach, wadach, ani słabych stronach. Należy w maksymalnym stopniu uruchomić pokłady kreatywności, pozytywnych myśli i fantastycznych wizji. Poczujmy się jak Walt Disney, gdy pracował nad swoimi projektami!
Sugerowane jest zadawanie pytań na głos i udzielanie odpowiedzi. Na tym etapie mogą to być na przykład następujący pytania:
- Jakie jest marzenie?
- Jaki jest główny cel ?
- Co chcę osiągnąć?
- Jakie korzyści planuję uzyskać?
- Jakie to ma znaczenie dla mnie i innych?
- Jak zamierzam tego dokonać i od czego zacznę?
- Jakie podejmę działania?
- Kiedy rozpocznę?
Technika Disneya – Krok 2: Realista
Następnie swoje przemyślenia przedstawia realista. Powinien dokonać analizy realności rozwiązania. Należy zwrócić uwagę nie tylko na korzyści, ale również na ograniczenia, szanse wykonania planu oraz takie zagadnienia jak dostępne zasoby, czy koszty. W tej roli najlepiej sprawdzi się osoba z doświadczeniem w planowaniu.
Realista może zadać na przykład pytania:
- Jak mogę zrealizować marzenie?
- Jakie są główne elementy wizji?
- Jakie kroki należy podjąć?
- Co po kolei należy zrobić?
- Jakie są niezbędne nakłady pracy?
- Jakie zasoby będą potrzebne do realizacji?
- Których pracowników należy zaangażować?
- Jakie są kryteria oceny powodzenia projektu?
Metoda Disneya – Krok 3: Krytyk
Jako ostatni swoją perspektywę przedstawia krytyk. Jego zadaniem jest spojrzenie na pomysł z perspektywy zagrożeń, ryzyk i ograniczeń. Powinien dokonać oceny czy wizje, marzenia i pomysły nie posiadają wad dyskwalifikujących cały projekt.
Przykładowe pytania ze strony krytyka:
- Jakie są słabe strony planu?
- Czego brakuje w planie?
- Jakie problemy mogą wystąpić?
- Jakie są zagrożenia i ryzyka?
- Czy będę dysponował zasobami i odpowiednim budżetem?
Strategia Disneya – Krok 4: powtarzanie kroków 1-3
Po wysłuchaniu argumentów trzech stron następuje powtórzenie kroków 1-3, czyli ponowne zabranie głosu przez marzyciela, realistę i krytyka. Posiadając nowe informacje zdobyte w poprzedniej iteracji, każda z ról ponownie przedstawia swój punkt widzenia zachowując sposób myślenia właściwy dla danej pozycji. Etapy powtarzamy do skutku, czyli do momentu osiągnięcia ostatecznej decyzji odnośnie realizacji lub porzucenia pomysłu.
Zalety techniki Walta Disneya
Metoda ta ma następujące zalety:
- Umożliwia dokonania obiektywnej oceny poprzez spojrzenie z trzech perspektyw
- Sprzyja precyzyjnemu określeniu marzenia, wizji i kreatywnych pomysłów
- Pozwala realnie podejść do planu i projektu
- Umożliwia identyfikację ryzyk, zagrożeń oraz słabych punktów
- Może być stosowana w grupach oraz indywidualnie
- Stanowi jedno z istotnych narzędzi coachingowych
- Jest udoskonaloną wersją techniki burzy mózgów
- Można ją zastosować do oceny planów dotyczących prywatnego życia
- Zapobiega mieszania perspektyw , co często prowadzi do pochopnego podejmowania decyzji
Zastosowanie metody Disneya w coachingu
Strategia Disneya stosowana jest między innymi w coachingu. W coachingu biznesowym dla firm, coach przedstawia narzędzie zespołowi, a następnie dba o właściwy przebieg sesji w ramach których oceniane są projekty. Metoda może być stosowana również w coachingu indywidualnym w odniesieniu do planów osobistych.
Zadaniem coacha jest pilnowanie, aby wcielając się w poszczególne role ograniczyć się do aktualnej perspektywy. Przykładowo, jeśli marzyciel zaczyna podcinać sobie skrzydła skupiając się na wadach lub problemach, coach powinien przypomnieć, że nie należy się ograniczać. Należy w takiej sytuacji skupić się na wizji, marzeniach, efektach i korzyściach. Jest to ważne zadanie coacha, gdyż w sposób naturalny mamy tendencję do szerokiego widzenia zagadnień i mimowolnie możemy wykraczać poza pożądaną w danej chwili perspektywę.
Coach może również zwracać uwagę na postawę osoby znajdującej się w danej perspektywie. Przykładowo otwarta pozycja ciała oraz rozluźnienie sprzyjają kreatywnemu myśleniu. Zatem marzyciel nie powinien się garbić, czy przyjmować tzw. pozycji zamkniętej.
Wiele wielkich planów lub przedsięwzięć nie udaje się nie dlatego, że są zbyt nierealne lub fantazyjne, leż z powodu niewłaściwego myślenia i planowania. Jeśli zastosujemy niejasne podejście, przedsięwzięcie może wydawać się przytłaczające i z tego powodu może zostać porzucone. Jeśli jednak użyjemy strategii Disneya do przemyślenia wszystkiego w sposób strategiczny i systematyczny, to nasza wizja i plan będą łatwiejsze do zarządzania i przekucia w rzeczywistość i sukces.
Jest to bardzo skuteczna metoda pomagająca coachowi i klientowi z powodzeniem kierować kreatywność w celu zmiany wizji i fantazji w rzeczywiste osiągnięcia.
Dowiedź się również czy coaching działa i jest efektywny?
Kto jest twórcą metody Walta Disneya?
Metodę opracował w 1994 roku Robert Dilts na podstawie analizy sposobu pracy wizjonera, przedsiębiorcy, twórcy postaci rysunkowych Walta Disneya.
Jak ustalił Dilts, Walt Disney zastosował trzy rodzaje myślenia – śnienie na jawie lub fantazjowanie, planowanie i konstruktywne krytyczne podejście. Co prawda wiele osób takie podejście stosuje nieświadomie, jednak najczęściej robią to w sposób jednoczesny, przez co myślenie jest niejasne, zagmatwane i najczęściej skutkuje przedwczesnym odrzuceniem pomysłu. Sekwencyjność i separacja typu myślenia sprzyja pozytywnej ocenie kreatywnych pomysłów.
Alternatywne podejście zaproponował twórca myślenia lateralnego Edward de Bono w swojej metodzie Sześciu kapeluszy myślowych. Zasada jest podobna, jednak De Bono zaproponował odgrywanie aż 6 ról przypisanych do kolorowych kapeluszy.
Dowiedź się jak mogę wesprzeć Twój rozwój i towarzyszyć Ci w realizacji celów osobistych i zawodowych.
TAGI: Metoda Walta Disneya, Technika Walta Disneya, Kreatywność, Generowanie pomysłów, Coaching, Walt Disney.